U bevindt zich hier: Jeugd » NBB Camps » Fysieke voorbereiding

Fysieke voorbereiding op de NBB Camps

(let op: dit is een advies)

De ervaring leert dat het  verstandig is om conditioneel goed voorbereid naar de NBB Camps te komen. Ter voorkoming van blessures en spierpijn, adviseren we de deelnemers om in de periode voorafgaande aan hun Campweek onderstaand voorbereidingsprogramma af te werken. Kun je bij je team nog doortrainen, blijf dit dan zo lang mogelijk doen.

Let wel, dit is een advies en de meeste ideale voorbereiding op de Camps. Het idee is om voorbereid om de camps aan te komen. De overgang van 6-8 weken weinig tot niets doen,  naar een intensief basketball camp is een te grote overgang.

Voorbereiding:
Week 1 (vier weken vantevoren)
Zondag, dinsdag, donderdag en zaterdag
Conditie: 1,5 kilometer joggen en 3 x 50 meter sprints

Maandag, woensdag en vrijdag
Kracht: 4 x 10 sit-ups en 4 x 5 push-ups

Week 2 (drie weken vantevoren)
Maandag, woensdag en vrijdag
Conditie: 2 kilometer joggen en 4 x 50 meter sprints

Zondag, dinsdag, donderdag en zaterdag
Kracht: 4 x 15 sit-ups en 4 x 10 push-ups

Week 3 (twee weken vantevoren)
Zondag, dinsdag, donderdag en zaterdag
Conditie: 2,5 kilometer joggen en 5 x 50 meter sprints

Maandag, woensdag en vrijdag
Kracht: 4 x 20 sit-ups en 4 x 15 push-ups

Week 4 (laatste week)
Maandag, woensdag en vrijdag
Conditie: 3,0 kilometer joggen en 5 x 50 meter sprints

Zondag, dinsdag, donderdag en zaterdag
Kracht: 4 x 20 sit-ups en 4 x 15 push-ups

Let op: dit schema is een richtlijn en kan door elke deelnemer verschillend ervaren worden. Als het te zwaar lijkt, wordt aangeraden het schema aan te passen. Door bijvoorbeeld het programma voor Week 1 twee weken vol te houden, voordat je begint aan het schema dat staat aangegeven bij Week 2.

Tip: gebruik tijdens de NBB Camps geen nieuwe basketballschoenen die niet zijn ingelopen. Dit i.v.m. blaarvorming.

Evenementen kalender

Bekijk foto's

De NBB is lidorganisatie van:

FIBA IWBF NOC*NSF