U bevindt zich hier: Verenigingen en Opleidingen » Veilig Sportklimaat » Good practices » High Five

Bal zoekt Vrouw: verhaal van een meidenwervingscampagne

Basketbalvereniging High Five Tilburg ging naarstig op zoek naar meiden om haar ledenbestand aan te vullen en liet zich hierbij inspireren door kijkcijferkanon Boer zoekt Vrouw. Resultaat na 3 maanden: 25 nieuwe meiden en 10 nieuwe ladies plus veel aandacht vanuit de (social) media. Hoe de club hierin slaagde? Lees hier het verhaal van een creatieve wervingscampagne en bekijk het filmpje dat Omroep Tilburg maakte over de Bal zoekt Vrouw actie van High Five.

Basketbalvereniging High Five Tilburg is een bruisende, gezellige club met ruim 200 leden en veel actieve vrijwilligers. Er is maar één probleem: slechts een kleine 40 van de 200 leden is vrouw. Naar de reden hiervan is het gissen, maar dat het tijd was voor gerichte actie was voor de club wel duidelijk.

Gerichte campagne
Had de club dan niet al eerder actie ondernomen? “Jawel,” stelt Jacomijn Kuiper. “Maar dat waren incidentele, losse acties: een clinic op een school of sportdag, een tournooitje of try outlessen bij de vereniging zelf.” Dat leverde altijd wel iets op en ook vanuit Basketball’sCool stroomden altijd wel leden door. Maar het was niet voldoende om het meidentekort – met name in de leeftijdscategorie 11 tot 18 jaar – op te lossen. Om het probleem structureel op te lossen, moesten we het anders gaan aanpakken: Een gerichte campagne van en met clubleden gericht op werving en behoud van meiden. Ik zie dat besef als onze eerste stap naar succesvol werven.”

Leden betrekken
Vanuit dat besef is Kuiper met een aantal betrokken leden en ouders om de tafel gegaan. Kuiper: “We hebben bij de club het geluk dat er ouders waren die zich hier actief voor wilden inzetten en die - vanuit hun professie - verstand hebben van communicatie, (social) media, reclame en fotografie. Ik zie dat als een tweede voorwaarde voor een geslaagde campagne: mobiliseer de kwaliteiten binnen je eigen vereniging en breng die bij elkaar. Er zijn altijd wel mensen binnen een vereniging die goed kunnen fotograferen of die creatief zijn of die graag schrijven of veel met social media doen of contacten hebben bij de media of bij scholen of jongerenwerk. Al die mensen, kwaliteiten en netwerken kunnen de club vooruit helpen.”

Prikkelen
Het besef was er en de mensen om de campagne te realiseren waren er ook. En toen? Kuiper: “We waren nog op zoek naar een prikkelende slogan om zoveel mogelijk aandacht te kunnen genereren voor onze wervingsactiviteiten. Eentje die de lading van de campagne zou dekken. Een van de ouders kwam met het idee om in te haken op Boer zoekt Vrouw, dat rond die tijd weer op tv was en weer volop aandacht trok. Vanuit de gedachte: wat de boeren lukt, moet ons toch zeker ook lukken ontstond de Bal zoekt Vrouw slogan. Die werkte, want de huis-aan-huis-bladen pikten hem meteen op en we kregen er veel leuke reacties op. Hij is catchy en je vergeet hem niet snel.”

Publiekstrekker
Als aftrap van de campagne werd een MeidenClinic georganiseerd op zondag 8 maart: Internationale Vrouwendag! Publiekstrekkers waren de internationals Jacobine Klerkx (foto onder) en Karin Kuijt die geheel belangeloos meewerkten. De MeidenClinic werd een groot succes: maar liefst 65 meiden variërend van 4 tot 50 jaar waren erop afgekomen. Kuiper: “Bij binnenkomst hebben we iedereen gevraagd de contactgegevens in te vullen. Tijdens de Clinic liep een professionele fotograaf rond die een mooi groepsportret heeft gemaakt, die hebben we na afloop naar alle deelneemsters gestuurd en daarbij het aanbod gedaan om aansluitend specifiek 6 beginnerslessen te volgen specifiek voor meiden voor een bedrag van €15,-. Daar werd positief op gereageerd. Maar liefst 35 aanmeldingen kregen we en zelfs nu nog ontvangen we wekelijks mails van meiden die zich willen opgeven.”

Doelgroepenbenadering
Kuiper is ervan overtuigd dat de club zonder al deze gerichte pr-acties dit resultaat niet had kunnen neerzetten. In de aanloop naar de Clinic is veel werk verzet door veel ouders en leden, zegt Kuiper. “Zo maakte één van de ouders schitterende foto’s voor posters en flyers, een ander deed de vormgeving en weer een andere ouder benaderde via haar netwerk alle scholen en jongerencentra om ze te verspreiden. Een andere ouder schreef persberichten en benaderde haar medianetwerk en weer andere ouders maakten een aantal thema-nieuwsbrieven (om de eigen leden te informeren over de campagne en de noodzaak ervan) en de website www.highfivetilburg.nl/balzoektvrouw met leuke interviews van een paar van onze meiden. Maar belangrijkste troef was de inzet van onze eigen jeugdleden. Betere ambassadeurs kun je je als club namelijk niet wensen. Je kunt als club wel veel van je eigen vereniging vinden, maar het allerbelangrijkste is wat de jeugdleden zelf over hun clubje te zeggen hebben.

Ambassadeurs
“Jongeren luisteren naar de mening van jongeren en niet naar wat bestuursleden over hun club te vertellen hebben”, aldus Kuiper. “Onze jeugdleden hebben we daarom nadrukkelijk bij de campagne betrokken o.a. door ze te laten flyeren op hun eigen school en in hun eigen woonwijk. Daarnaast hebben we onder onze jeugdleden 2 prijzen uitgeloofd. 1 voor degene die de meeste meiden naar onze Clinic wist te krijgen en voor de oudere jeugd was er een Prijs voor degene die de leukste campagne rondom #Balzoektvrouw op haar eigen Social Media kanalen wist te bedenken. Zo konden we onze wervingsactie ook goed onder de jeugd zelf onder de aandacht brengen.”

En met succes dus. Wil je een indruk krijgen van de campagne? Kijk dan naar het filmpje dat Omroep Tilburg maakte tijdens een van de beginnerslessen voor meiden.”

 

Meer informatie: mail naar balzoektvrouw@highfivetilburg.nl.

Evenementen kalender

Bekijk foto's

De NBB is lidorganisatie van:

FIBA IWBF NOC*NSF