!
LDDK-20191008-0002.jpg

Communicatie

Kennis Hub

Bestuurders

Communicatie

Communicatie is een essentieel thema voor verenigingen. Zonder communicatie wordt het heel lastig om je doelgroepen te bereiken en in te spelen op mogelijke werving en behoud van leden en vrijwilligers. Om het communicatiebeleid goed uit te voeren is het handig om een communicatiecommissie in te stellen. Geef dit soort taken uit handen, denk bijvoorbeeld aan jongeren, zij weten vaak alles over dit gebied en vinden het vaak ook leuk om voor de vereniging het een en ander aan communicatiewerkzaamheden te vervullen. Dit zorgt voor een leuke afwisseling. Kijk op alles over sport voor meer diepgang over dit onderwerp.

HUISSTIJL

Zorg dat in alle uitingen die gemaakt worden dezelfde huisstijl in terugkomt. Mensen moeten met een oogopslag kunnen zien van wie het vandaan komt. Denk hierbij aan de kleuren, logo’s, lettertypen, schrijfstijl. Dit zorgt voor herkenning en onderscheidt je club van de andere verenigingen.

WEBSITE

De website is het uithangbord van de vereniging, het blijft het verzamelpunt van alle informatie waar elk lid of belangstellende naar toe komt. Daarom is het belangrijk om dit medium actueel te houden en geschikt te maken voor elke doelgroep. Het helpt wanneer de website makkelijk te beheren is.

Tips:
- Wanneer je de website zelf gaat opzetten, laat hem dan maken door iemand die er verstand van heeft. Hierbij kun je kijken in je eigen leden bestand, is daar niet iemand met de enige
ICT-ervaring?
- Houd overzicht wie de website kan aanpassen en beheren, wanneer je veel mensen toegang geeft om dingen te plaatsen kan je het overzicht kwijtraken.
- Maak gebruik van beeldmateriaal, op die manier houd je de site levendig.
- Integreer de socials goed op de website.

SOCIAL MEDIA

Geen social media account hebben is eigenlijk geen optie meer. Dat betekent niet dat je bij elk medium meteen moet inspringen, want beter een goed gevulde Facebook account en geen Twitteraccount, dan een account op alle of meerdere platformen zonder enige content. Maak dus een weloverwogen keuze tussen welke platformen je actief gaat bijhouden.


Algemene tips Social media
- Deel mijlpalen, topscorers, kampioenschappen, gewonnen wedstrijden, et cetera.
- Feliciteer of wens je leden succes met belangrijke gebeurtenissen zoals geboorte of diploma of met wedstrijden.
- Wanneer er vragen binnenstromen via de social mediakanalen, reageer dan altijd. Wanneer het antwoord niet direct voor de hand ligt, laat dan weten dat je erop terugkomt nadat je navraag hebt gedaan.
- Reageer zowel op positieve als negatieve berichten. Op positieve berichten kun je reageren met bijvoorbeeld een like of een emoticon, negatieve berichten kun je direct op reageren gericht op het bericht met wat je voor ze kan betekenen of afwachten of er reactie op komt zodat je erachter kan komen wat er speelt.
- Blijf weg uit discussies, je kan het ergens wel of niet mee eens zijn maar laat je niet meesleuren in emotie.

Facebook
Facebook is een prima middel om je vereniging in de schijnwerpers te zetten. De gemiddelde doelgroep zal zich hier wel bevinden en is een prima manier om de gang van zaken tot leven te brengen met foto’s, filmpjes, nieuws en andere verwijzingen naar je site of andere socials. Ook kun je hier evenementen creëren of groepen aanmaken voor bepaalde doelgroepen zoals vrijwilligers, arbitrage, leden en of coaches om de interactie op te zoeken.

Instagram
Instagram is een middel om informatie te delen door middel van beeldmateriaal, dit kunnen foto’s zijn, maar ook filmpjes. Dit medium is vooral bekend onder de jeugd- en jongvolwassenleden, een perfect middel dus om hen te bereiken. Hier zijn namelijk meer dan 2 miljoen gebruikers actief in Nederland en het dagelijks gebruik licht op meer dan 1 miljoen mensen. Je kan naast de reguliere uploads ook gebruik maken van ‘story’s’, dit zijn korte beeldrapportages die weer verdwijnen na 24 uur. Deze story’s zijn perfect in te zetten tijdens wedstrijddagen of andere contactmomenten binnen de vereniging

YouTube
YouTube is een goede manier om inkijkjes te geven in je organisatie, maar ook het bijhouden van gebeurtenissen zoals wedstrijden en toernooien. Kijk waar behoefte is binnen je vereniging, heb je veel jeugdleden dan kan het leuk zijn om misschien korte vlogs te maken.

Twitter
Bij Twitter kan het bereik groot zijn maar het gedrag is vluchtiger. Dit middel is goed in te zetten bij tussenstanden van wedstrijden. Je kan op je website een koppeling plaatsen dat de berichten die geplaatst worden op Twitter direct op je site staan. Berichten op Twitter zijn maximaal 140 tekens lang en kunnen niet bewerkt worden na het plaatsen. Ook doorverwijzingen naar de website of andere communicatie uitingen is geschikt voor Twitter. En vergeet de #hashtag niet!

Clubblad / Nieuwsbrief
Veel verenigingen communiceren doormiddel van een nieuwsbrief met de leden en voor externe communicatie werd een clubblad vaak aangeboden, tegenwoordig wordt deze in mindere mate aangeboden. Voor beide communicatiemiddelen kun je ervoor kiezen om ze zowel gedrukt als digitaal aan te bieden, bijvoorbeeld op de website. Mocht je een gedrukt exemplaar van het clubblad maken kun je deze op verschillende plekken rondbrengen zoals supermarkten, kappers, huisartspraktijken of andere wachtkamers.

Hoe maak je een nieuwsbrief?

hoe maak je een clubblad en waarom is het waardevol?