!
Aankondiging Rabobank Partnership
16 mei 2025

Van straat tot top: Rabobank verbindt zich met diverse partnerships aan basketbalsport

Door Basketball Nederland

Rabobank omarmt basketball en verbindt zich met diverse nieuwe partnerships aan deze snelgroeiende sport. Dat maakt de coöperatieve bank vandaag bekend, tijdens de 3x3 Women’s Series en aan de vooravond van de 3x3 World Tour Amsterdam.

Rabobank wordt partner van NBB, Team Amsterdam en de FIBA 3x3 World Tour

Vanaf nu is Rabobank naamgevend partner van Team Amsterdam – de regerend World Tour-kampioen 3X3, waarin onder andere Worthy de Jong en Jan Driessen spelen. Met de Orange Lions won hun team vorig jaar olympisch goud in Parijs en De Jong werd uitgeroepen tot Most Valuable Player van het internationale 3x3-seizoen. De naam Rabobank prijkt voortaan op het tenue van Team Amsterdam. Daarnaast is de bank zichtbaar als shirtsponsor van de Orange Lions 3X3, zowel bij de mannen als de vrouwen.

Naast Team Amsterdam Rabobank en de Orange Lions 3X3 verbindt Rabobank zich als één van de belangrijkste partners aan de Nederlandse Basketball Bond (NBB), en sluit de bank zich aan als sponsor van de FIBA 3x3 World Tour in Amsterdam. Deze stappen maken deel uit van de bredere samenwerking van Rabobank met NOC*NSF en TeamNL, waarmee de bank zich inzet voor een sportiever Nederland. Worthy de Jong, boegbeeld van het Nederlandse 3x3 basketball, wordt binnen dit geheel ambassadeur van Rabobank namens de basketbalsport. 

Worthy de Jong: “Basketball heeft mij gevormd tot wie ik ben – het gaf me kansen, discipline en een droom om na te jagen. Met dit partnership hoop ik jongeren te inspireren om ook hun eigen pad te vinden via sport. En het is tof dat ik niet alleen één van de gezichten ben van deze samenwerking, maar ook creatief mag meedenken over hoe we sport en jongeren nog dichter bij elkaar kunnen brengen.” 

Basketball als maatschappelijk instrument: Paper Dome en lokale impact

De basketbalsport is geen vreemde wereld voor Rabobank. Rabobank werkte al samen met 3X3 Unites, organisator van de World Tour, bij de realisatie van de Paper Dome: een bruisende, overdekte plek in de Amsterdamse Bijlmer. Hier biedt basketball jongeren niet alleen een plek om te spelen, maar ook om zich te ontwikkelen, perspectief te vinden en onderdeel te zijn van een hechte community. De sport is er gratis en voor iedereen toegankelijk – laagdrempelig, energiek en midden in de wijk. 

Erik Versnel, Coöperatief Directeur bij Rabobank Amsterdam: “Basketball en daarbinnen 3x3 Basketball is een sport waarin wij al jarenlang geloven. Zeker in Amsterdam leeft het in de haarvaten van de stad. Als je ziet hoe jongeren in de stad bij bijvoorbeeld de Paper Dome in Zuidoost samenkomen rond een basketbalveld, dan weet je: dit is meer dan sport. Het toont aan hoe sport bijdraagt aan leefbaarheid, ontwikkeling en kansen. Worthy de Jong is daar een prachtig voorbeeld van. Vanuit de rol als coöperatieve bank, met diepe wortels in de samenleving, versterken we onze verbinding met deze sport en jongeren. Op landelijk niveau en in steden, van straat tot top – met basketball als motor voor verbinding, ontwikkeling en talent.” 

Maarten Hoffer, Algemeen Directeur van de Nederlandse Basketball Bond: “Wij zijn enorm dankbaar voor partners als Rabobank. Die zien dat basketball niet alleen een prachtige sport is, maar ook een maatschappelijk instrument dat mensen samenbrengt. Dat zien we hier, dat zien we tijdens onze tientallen eigen evenementen en dat zien we óók op de duizenden speelveldjes in Nederland. Rabobank ziet daar de waarde van in en dat waarderen we enorm. Deze samenwerking is mede mogelijk gemaakt door de bredere strategische alliantie tussen Rabobank en TeamNL, en we zijn trots dat basketball daarin een prominente plek krijgt.”

Rabobank en de bredere sportstrategie

De keuze voor basketball past binnen een bredere strategie waarin Rabobank zich richt op sport, cultuur en festivals – met een duidelijke focus op jongere doelgroepen, talentontwikkeling en het versterken van communities. 

Erik Versnel: “Sportsponsoring is voor ons meer dan zichtbaarheid van ons logo. We geloven in de kracht van topsport én breedtesport en in de rol die sport speelt in het verenigen van mensen en het ontwikkelen van hun talent. Basketball sluit daar perfect op aan: het leeft, het verbindt en het groeit. Samen met partners als NOC*NSF, TeamNL en de sportbonden dragen we bij aan het doel om van Nederland in 2032 het sportiefste land ter wereld te maken.” 

Aankondiging Rabobank Partnership

Gerelateerde artikelen